Klasztor Hieronimitów (pt. Mosteiro dos Jerónimos, uproszczona wymowa: Mosteiro dos Żeronimos) jest potężnym kompleksem sakralnym położonym w lizbońskiej dzielnicy Santa Maria de Belém (zazwyczaj skracane do Belém – wym. “Belejm”) na wybrzeżu Portugalii. Budowla stała się symbolem potęgi mocarstwa w epoce zamorskiej ekspansji terytorialnej, przypadającej na koniec renesansu. Współcześnie turyści z całego świata odwiedzają świątynię i napawają się architektonicznymi detalami, które zostały wpisane w 1983 roku na Listę światowego dziedzictwa UNESCO.

Klasztor Hieronimitów – zwiedzanie

Zwiedzanie kościoła Najświętszej Marii Panny z Belém jest bezpłatne. Prowadzi do niego kolejka z prawej strony budynku – zazwyczaj jest to ta „dłuższa” kolejka. Jeśli chcemy uniknąć długiego stania, polecam wybrać się do Belém w tygodniu, najlepiej w godzinach porannych lub popołudniowych.

Ceny biletów 2019

Płatne jest zwiedzanie klasztoru, kruszganek i zakrystii. W tym przypadku polecam zakupić bilet online lub w innej atrakcji z Belem (Wieży Belem czy CBB Belem) – jeśli go posiadamy, możemy ustawić się w osobnej kolejce i wejść do środka bardzo szybko. Bilety można zakupić tutaj. Do ceny biletu zostanie doliczona opłata rezerwacyjna w wysokości 2,50 euro (polecam płacić właśnie Euro – wychodzi taniej). Z tego co mi wiadomo, na GYG bilety wychodzą najtaniej, w odróżnieniu od wielu ofert cena całkowita jest pokazana od razu. Aktualnie niedostępny jest zakup biletów online bezpośrednio na stronie patrimoniocultural.gov.pt, mailowo można jednak zamówić bilety grupowe.

  • Wejście do kościoła – bezpłatnie
  • Wejście do klasztoru/na kruszganki/do zakrystii – 10 euro
  • Łączony bilet na Klasztor Hieronimitów i muzeum Archeologiczne – 12 euro
  • Studenci, uczniowie i powyżej 65 roku życia – 50% zniżki
  • Dzieci poniżej 12 roku życia – bezpłatnie
  • Bilet rodzinny (grupa min. 4 osoby – 2 dorosłe i 2 dzieci) – 50% zniżki
  • Lisboa Card – bezpłatnie

Jeśli kupujemy bilety na miejscu w klasztorze warto dokupić bilet do nieodległej Wieży Belem – dzięki czemu ominiemy kolejki w drodze do kasy.

Klasztor Hieronimitów – jak dojechać

Dzielnica Belém jest bardzo dobrze skomunikowana z centrum Lizbony, Almadą czy Cascais.

  1. Na przeciwko klasztoru znajduje się przystanek tramwajowy linii 15 – „Mosteiro Jerónimos”. Dojedziemy do niego z Praça do Comercio.
  2. Zaraz obok klasztoru Hieronimitów znajdują się przystanki autobusowe, zatrzymują się na nim autobusy 79B, 201, 714, 727, 728, 729 i 751.
  3. 10 minut pieszo od klasztoru znajduje się dworzec kolejowy – stacja „Belém”. Dojedziemy do niego z każdej stacji na linii do Cascais – Cais do Sodre, Estoril czy Cascais.

Do sprawdzania komunikacji miejskiej na miejscu niezmiennie polecam aplikację moovit.com.

Klasztor Hieronimitów – historia

Budowę kompleksu klasztornego rozpoczął swoim edyktem król Manuel I już w 1496 roku. Jednym z głównych powodów, dla których monarcha zdecydował się na tak wielką inwestycję była chęć wzniesienia godnego władcy panteonu. Za drugorzędną kwestię uznaje się najprawdopodobniej potrzebę dziękczynienia za udane zamorskie wyprawy Vasco da Gamy, które utwierdziły Portugalię jako przedstawiciela talassokracji. Pierwsze wapienne bloki z typu kamienia zwanego lioz stanęły w 1501 roku, jednakże trudno ustalić jednoznaczną datę zakończenia prac. Wynika to głównie z faktu, iż budowę nadzorowało co najmniej kilku wybitnych ówczesnych myślicieli i poszczególne plany nowych elementów powstawały niekiedy setki lat później. Z całym przekonaniem można stwierdzić, że rok 1604 był momentem ogłoszenia klasztoru miejscem spoczynku królów. Władca zdecydował osiedlić wybudowanej świątyni zakon hieronimitów, który opiekował się tym miejscem do 1833.  Czterdzieści lat później zaprojektowano bibliotekę, a przez następne lata prowadzono nieregularne prace wykończeniowe. Klasztor był jedną z najdroższych obiektów architektonicznych Europy doby renesansu. Większość kwoty inwestycji pokrywał specjalny, pięcioprocentowy podatek od korzennych towarów z zamorskich krain. Kompleks przetrwał niszczycielskie trzęsienie ziemi w 1755, które strawiło znaczną część Lizbony. Zawalił się jedynie niewielki fragment górnego chóru.

Klasztor Hieronimitów – architektura

Kościół Najświętszej Marii Panny z Belém

Cały kompleks charakteryzuje się wyjątkowymi na skalę światową cechami. Charakter tego miejsca określa styl manueliński, czyli adaptacja późnego gotyku francuskiego, nazywanego Flamboyant, który cechują strzeliste formy, bogato rzeźbione portale i koronkowe zdobienia. Za główny budynek klasztoru uznaje się kościół wraz z prezbiterium. Świątynia zaprojektowana jest na planie krzyża łacińskiego, złożona z trzech, bliźniaczych naw połączonych pojedynczym żebrem wspartym na sześciu filarach o okrągłej podstawie. Po minięciu portalu można napotkać groby Vasco da Gamy i Luísa de Camões. Oba pomniki pochodzą z XIX wieku i zostały wykonane przez rzeźbiarza Costę Mota. Wkraczając w głąb, na ścianie północnej ustawione są konfesjonały, a po stronie południowej ogromne witraże zaprojektowane przez Abla Manę. Sklepienie ma szerokość 30 metrów i zalicza się do najbardziej karkołomnych projektów ówczesnej architektury. Na nim oraz ścianach widnieją królewskie symbole i motywy roślinne. W lewym ramieniu transeptu spoczywają szczątki kardynała Dom Henrique, a także dzieci króla Manuela I. Po przeciwnej stronie znajduje się grób króla Sebastião i potomków króla João III. Centralnym punktem tego miejsca jest zdecydowanie ołtarz główny, który wprowadza do świątyni cechy manieryzmu. Między łukami podtrzymanymi przez marmurowe posągi słoni leżą grobowce znamienitych Portugalczyków. W bezpośredniej sąsiedztwie kościoła znajduje się wspaniale zdobiona zakrystia, która stanowi przykład stolarstwa i meblarstwa najwyższej klasy. Prócz kunsztu rzeźbiarskiego można w niej dostrzec dziesiątki obrazów olejnych na deskach, które namalował Simão Rodrigues.

Klasztor Hieronimitów

W samym klasztorze można wyróżnić kilka budynków, które budzą szczególne zainteresowanie turystów. Główne dormitorium jest dwupiętrowym, bogato zdobionym arkadami domem, który otacza krużgankami plac na planie kwadratu. Wieńczą go dzieła rzeźbiarskie z motywami biblijnymi, jak i florystycznymi. W refektarzu można dostrzec elementy stylu azulejo, które idealnie współgrają z obrazami Avelara Rebelo. Na uwagę zasługuje także kapitularz, który miał stanowić miejsce zebrań mnichów podczas walnych zgromadzeń. Nigdy jednak do tego nie doszło, gdyż sufit pomieszczenia ukończono dopiero w XIX wieku. Spoczywały tu szczątki prezydentów, pisarzy i innych zasłużonych Portugalczyków do czasu ukończenia kościoła Santa Engrácia, który stał się nowym panteonem dla wybranych obywateli.

Zobacz komentarzeUkryj komentarze.

Dodaj komentarz