Most Vasco da Gama w Lizbonie jest najdłuższym mostem w Portugalii i drugim najdłuższym mostem w całej Europie – zaraz za mostem krymskim. Jego długość wynosi aż 17,2 km. Stanowi on jeden z kluczowych obiektów w stolicy Portugalii, umożliwiających przedostanie się na drugi brzeg rzeki Tag. Poza jego praktycznym zastosowaniem, kojarzony jest także jako jeden z najczęściej uwiecznianych na fotografiach motywów w mieście. W związku z powyższym wybierając się na wycieczkę do Portugalii i zwiedzając dzielnicę Oriente, z całą pewnością naszym oczom ukaże się ogromna, ale jednocześnie prezentująca się w sposób delikatny konstrukcja mostu Vasco da Gama.

Most Vasco da Gama – historia

Most został nazwany imieniem słynnego, portugalskiego odkrywcy Vasco da Gama, który w 1498 roku odkrył drogę morską do Indii. Prace projektowe rozpoczęto w 1991 roku natomiast budowę prowadzono w latach 1995 – 1998. Oficjalne otwarcie miało miejsce 29 marca 1998 roku, czyli właśnie w pięćsetną rocznicę upamiętniającą odkrycie drogi morskiej do Indii. Powodem dla którego podjęto decyzję o budowie był fakt, że dotychczasowy, wiszący most 25 kwietnia, łączący Lizbonę z Almadą, nie był w stanie dłużej obsługiwać wciąż zwiększającego się natężenie ruchu samochodowego. Wyznaczenie miejsca na budowę mostu Vasco da Gama nie należało do łatwych zadań, ponieważ ujście rzeki Tag wykorzystywane jest jako szlak żeglugowy. W związku z tym, aby nie stwarzać statkom utrudnień podjęto decyzję, że powstanie on w głębi lądu i będzie łączył miejscowość Sacavem znajdującą się nieopodal Lizbony z miejscowością Montijo, leżącą na drugim brzegu rzeki. Ze względu na fakt, że obie miejscowości były od siebie znacząco oddalone most musiał być na tyle długi, aby ich połączenie było w ogóle możliwe.

W drugiej połowie roku 1991 rząd portugalski ogłosił przetarg na budowę mostu Vasco da Gama. Zwyciężyło konsorcjum o nazwie Lusoponte, w skład którego wchodziły firmy z Portugalii, Francji oraz Wielkiej Brytanii. Negocjacjami oraz monitowaniem projektu mostu zajęła się agencja Gattel, którą  wyłoniono przez rząd zaraz po podpisaniu umowy koncesyjnej. Projekt został zlecony firmie GIE Novaponte, wybranej spośród firm członkowskich konsorcjum. Koszt budowy mostu szacowany jest na około 1 miliard dolarów. Jego projekt został sfinansowany z kilku źródeł, spośród których można wyróżnić: subwencję państwa, fundusze europejskie, kredyt Europejskiego Banku Inwestycyjnego, pożyczkę z Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali, a także funduszy udziałowców konsorcjum Lusoponte, które zagwarantowało sobie przychód z opłat pobieranych przez przejazd mostem.

Most Vasco da Gama
Foto: Rob OO, Flickr. https://www.flickr.com/photos/[email protected]/

Most Vasco da Gama – konstrukcja

Łączna długość mostu Vasco da Gama wynosi 17,2 km. Składają się na nią: przęsło główne o długości 829 m, wiadukt centralny o długości 6531 m, wiadukt południowy (składający się z 80 sekcji) o długości 3825 m, wiadukt północny o długości 488 m, wiadukt Expo o długości 672 m, a także wjazdów w skład których wchodzą: wjazd północny o długości 945 m oraz wjazd południowy mierzący 3895 m. Zgodnie z powyższymi wyliczeniami długość samego mostu wynosi 12 345 m.

Most Vasco da Gama
Foto: Inga Vitola, Flickr. https://www.flickr.com/photos/360around/

Główny most całej konstrukcji jest umiejscowiony nad kanałem żeglownym o nazwie Cala de Nort. Podzielono go na sześć pasów, które w sytuacji natężonego ruchu można rozszerzyć do ośmiu pasów (po przekroczeniu 52 000 samochodów dziennie). Na moście obowiązują ograniczenia prędkości do 120km/h, w tym do 100km/h w przypadku jednego z fragmentów. Na wypadek niekorzystnych warunków pogodowych prędkość jest korygowana do 90km/h.

Konstrukcja mostu Vasco da Gama została zaprojektowana w taki sposób, aby wytrzymał napory wiatrów o prędkości do 250km/h, a także trzęsienia ziemi o magnitudzie wahającej się pomiędzy 8,5-9. Szacowana żywotność konstrukcji motu wynosi 120 lat.

Most Vasco da Gama – opłaty

Za przejazd mostem Vasco da Gama pobierane są opłaty. Bramki znajdują się jedynie w drodze na północ – z Montijo do Lizbony. Opłata za przejazd wynosi 2,70 euro.

Most Vasco da Gama – zwiedzanie

Niestety, na moście Vasco da Gama nie ma żadnej ścieżki rowerowej ani drogi dla pieszych. Można jednak zwiedzić most jeden raz w roku – podczas corocznego, odbywającego się zazwyczaj w październiku, maratonu się w Lizbonie.

Most Vasco da Gama – autobusy

Połączenia pomiędzy Lizboną, a Montijo po moście Vasco da Gama obsługuje przewoźnik Transportes Sul do Tejo. Sprawia to, że nie możemy skorzystać z np. biletu 24 godzinnego w sieci miejskiej Lizbony, ale musimy wykupić osobny dedykowany TST. Most Vasco da Gama pokonują kolejno autobusy:

    • Linia 431 z Lizbony do Montijo
    • Linia 432 z Lizbony do Atalaia
    • Linia 437 z Lizbony do Montijo
    • Linia 562 z Lizbony do Setubal
    • Linia 563 z Lizbony do Setubal
    • Linia 565 z Lizbony do Palmeli

Bilet można zakupić w środku za gotówkę lub za pomocą zappingu na zielonej karcie Viva Viagem.

Zobacz komentarzeUkryj komentarze.

Dodaj komentarz