Centrum Kultury (Centro Cultural de Belém) znajduje się w dzielnicy Santa Maria de Belém, naprzeciw Klasztora Hieronimitów i w pobliżu Wieży Belém. Obecnie właśnie w CBB odbywa się najwięcej koncertów, wystaw i wydarzeń kulturalnych. Początkowo obiekt został zaprojektowany, by pomieścić biura krajowe podczas portugalskiej prezydencji w Unii Europejskiej, z czasem ewoluował i do środka trafiła przestrzeń na konferencje, wystawy czy wydarzenia artystyczne.
Historia CBB Belem
Decyzja o konstrukcji Centrum Kultury Belem została podjęta w styczniu 1988 roku we wspomnianych ze względu na wspomnianą wcześniej decyzję o portugalskiej prezydencji w Unii Europejskiej. W konsekwencji wkrótce odbył się międzynarodowy konkurs architektoniczny, po czym zaproszono sześciu oferentów do przedłożenia wstępnego projektu spośród nadesłanych prawie sześćdziesięciu zgłoszeń. Ostateczna propozycja, złożona przez włoskie konsorcjum architektoniczne Vittorio Gregotti i Atelier Risco w tym czasie pod przewodnictwem Manuela Salgado została zaakceptowana przez włodarzy miejskich. Ówcześnie miała obejmować pięć głównych modułów, czyli główne Centrum Konferencyjne (Centro de Reuniões), poboczne Centrum Widowiskowe (Centro de Espetáculos), Centrum Wystawowe (Centro de Exposições), hotel oraz strefę zaplecza technicznego. W ostateczności powstały jedynie trzy, pierwsze sektory. Od lipca 1989 roku rozpoczęto wyburzanie budynków stojących w miejscu budowy CBB. Po czterech latach główne prace zostały ukończone, a także przygotowane na przyjęcie instytucji, administracji, komunikacji i pracowników bezpieczeństwa docelowego przedsięwzięcia. Rok później pomieszczenia zostały otwarte dla szerokiej publiczności.
Architektura
Zaprojektowane dzieło, zgodnie z duchem estetyki portugalskiej sztuki nieznacznie nawiązuje w formie do takich zabytków jak pobliski klasztor hieronimitów. Celowo wychodzi na Plac Império i składa się z symetrycznych w strukturze bloków użytkowych z dziedzińcami i placami, które scalają ze sobą trzy główne moduły. Każde centrum jest oddzielone od pozostałych poprzecznymi arteriami, które łączą wnętrza budynków, stanowiąc alegoryczne wspomnienie o historycznej strukturze urbanistycznej Lizbony. Przytłaczająca forma centralnego pawilonu w połączeniu z wąskimi przejściami, czy też przestrzennymi patiami uchodzi przez współczesnych ekspertów za kwintesencję artystycznej, dynamicznej sprzeczności zastosowanych form.
Dzięki wysoce zaawansowanemu sprzętowi, szerokiej gamie zainstalowanych usług wyróżnia się kilka obszarów o konkretnych rolach. Centrum Konferencyjne zapewnia bliskie powiązania z najróżniejszymi sektorami biznesowymi. Stworzone w celu wspierania konferencji, usług operacyjnych, sklepów, restauracji, barów, parkingów, Europejskiego Centrum Informacji Jacquesa Delors. Centrum Widowiskowe odpowiada za trzon działalności kulturalnej i artystycznej, a więc obejmuje dwie sale ze scenami, pomieszczenie prób, w celu obsługi kinematografii, opery, baletu, teatru bądź wydarzeń muzycznych. Centrum Wystawowe obejmuje cztery galerie wystaw sztuki współczesnej, architektury, designu lub fotografii. Od czerwca 2007 roku jest także siedzibą Fundacji Sztuki Nowoczesnej i Współczesnej (Kolekcja Muzeum Berardo). Warto wspomnieć, iż obiekt w Belem zdobył nagrodę International Stone Architecture Award na targach w Weronie.