Lizbońskie lotnisko jest położone około siedmiu kilometrów na północny wschód od centrum miasta. W styczniu 2019 roku portugalski rząd ogłosił plan o wartości ponad jednego miliarda euro na rozbudowę obecnego portu, a także budowę nowego lotniska w podlizbońskim Montijo. Budowa nowego portu jest krytykowana przez przyrodników i ekologów ze względu na plany budowy na terenie aktualnych stref lęgowych w dolinie Tagu.

Lotnisko im. Humberto Delgado jest obecnie największym lotniskiem w Portugalii i osiemnastym co do wielkości portem lotniczym w Europie pod względem liczby pasażerów. Obsłużyło 29 096 042 pasażerów w samym roku 2018, co oznacza wzrost w porównaniu z poprzednim o prawie dziewięć procent. W ciągu ubiegłych dwóch lat port obsłużył łącznie ponad 115 tysięcy ton ładunku towarowego. Jest to niezmiernie ważne europejskie centrum przesiadkowe dla brazylijskich transferów, największy lokalny hub konsorcjum Star Alliance dla Ameryki Południowej, a także węzeł na bardzo liczne kraje afrykańskie, w tym subsaharyjskie.

Terminal drugi lotniska w Lizbonie

Z terminala drugiego na lotnisku w Lizbonie odlatują wszystkie połączenia operatorów określanych mianem „low cost” – Ryanaira, Wizzaira, EasyJet, Norwegian, Transavia czy Laudamotion. Wszystkie z nich lądują na głównym terminalu pierwszym – jeśli przylatujesz do Lizbony, nie masz co martwić się o autobus czy przesiadki. Jeśli lotnisko w Lizbonie jest Twoim lotniskiem przesiadkowym, musisz pamiętać, by zarezerwować sobie czas na przesiadkę włącznie z transportem na terminal drugi – minimum 25 minut!

Na terminal drugi możemy dotrzeć na dwa sposoby: albo wziąć od razu taksówkę na T2 albo skorzystać z darmowego autobusu startującego pod terminalem 1. Autobusy odjeżdżają równo co dziesięć minut z parkingu kiss&fly – możemy dotrzeć do niego z terminala lub schodami tuż obok wejścia do metra.

Terminal drugi jest utrzymany w gorszym standardzie niż terminal pierwszy, zarówno jeśli chodzi o ofertę gastronomiczną jak i komfort przy bramkach. Na security często nie działa również klimatyzacja, co w wielkiej hali z tłoczącymi się setkami pasażerów starszych pasażerów może przyprawić o dyskomfort. Zależnie od godziny o której odlatujemy, należy zarezerwować sobie ok. 45 minut na przejście bramek.

Z lotniska w Lizbonie do centrum miasta

Lotnisko w Lizbonie jest świetnie skomunikowane z pozostałą częścią miasta. Tuż obok budynku znajduje się przystanek czerwonej linii metra – „Aeroporto” i przystanek autobusowy. Metrem dotrzesz zarówno na dworzec Oriente (na pociąg do Algarve czy Porto), do centrum miasta czy na pociągi regionalne – do Sintry, Cascais czy Setubal.

Metrem do centrum miasta

Aby dotrzeć z lotniska na Praça do Comércio należy wsiąść w pociąg czerwonej linii metra w kierunku São Sebastião i wysiąść na ostatnim przystanku (ok. 20 minut jazdy). Następnie musimy przesiąść się na niebieską linię (nie ma potrzeby wychodzenia za bramki, po prostu przechodzimy na drugi peron) w kierunku Santa Apolónia i wysiąść na przystanku Terreiro do Paço. Łączny koszt podróży wyniesie nas 1,33 euro (zapping na Viva Viagem) lub 1,50 euro + 50 centów za wyrobienie karty Via Viagem (bilet jednorazowy). Do zaplanowania podróży komunikacją polecam aplikację moovit.com.

Taksówka z lotniska w Lizbonie

Podróż taksówką do centrum miasta to koszt około 10 – 15 euro. Osobiście polecam korzystanie z aplikacji mobilnych – jakość usług taksówkarskich w Lizbonie jest dość niska, a sami taksówkarze często „naciągają” turystów. W Portugalii dostępny jest Uber, Taxify, Kapten, Cabify i Free Now. Najwyższą jakością usług cechują się te dwie ostatnie.

Na pierwszy przejazd w Cabify możesz otrzymać 5 Euro rabatu. Wystarczy, że w aplikacji wpiszesz kod: MATEUSZK17.

Podobna oferta jest dostępna w Kapten, po wpisaniu kodu MATKON16 otrzymasz 5 euro zniżki na pierwszy przejazd.

Za wykorzystany kod rabat otrzymam również ja – dzięki. 😉

Aerobus z lotniska w Lizbonie

Jeśli chcesz dostać się po prostu z miejsca na miejsce o każdej porze, dobrym wyborem może też okazać się skorzystanie z Aeurobusa. Linia pierwsza i druga odjeżdża co dwadzieścia minut, trzecia – w kierunku dworca Sete Rios (odjeżdżają z niego autobusy w kierunku Porto i pociągi w kierunku Setubal) co godzinę.

Bilet w jedną stronę kosztuje 4 Euro, a dzieci od 2 do 10 roku życia objęte są 50% zniżką (2 euro). Bilet zakupisz u kierowcy lub online. Jeśli przylatujesz w sezonie, polecam zakup online. Zdarza się, że autobusy odjeżdżają pełne, a na kolejny ustawia się kolejka.

Historia lotniska w Lizbonie

Lotnisko zostało otwarte w dniu 15 października 1942 roku podczas trwania  II wojny światowej oraz początkowo działało w połączeniu z bazą hydroplanów Cabo Ruivo. Takie maszyny wykonywały loty transatlantyckie, a pasażerowie byli przenoszeni na loty kontynentalne z płyty nowego centrum. Jako neutralne lotnisko było otwarte zarówno dla niemieckich, jak i brytyjskich linii lotniczych, a także było węzłem przemytu ludzi do, z, czy poza trawioną wojną Europę. Jako ciekawostkę można wspomnieć film „Casablanca” z roku 1942, którego fabuła była oparta właśnie o ucieczkę przez lotnisko w Lizbonie, ściśle monitorowane zarówno przez szpiegów krajów Osi, jak i sojuszników Aliantów.

Chociaż Portugalia była przez dłuższy czas całkowicie neutralna, to właśnie z lotniska w Lizbonie korzystały loty sprzymierzeńców w drodze do Gibraltaru i państw w pobliżu Morza Czerwonego. Pod koniec drugiej wojny światowej rozwój portu znacznie przyspieszył, by do 1946 roku wykorzystywały je już główne linie lotnicze, takie jak Air France, British European Airways, Iberia, KLM (Koninklijke Luchtvaart Maatschappij), Sabena, Pan Am i Trans World Airlines (TWA).

Do połowy lat pięćdziesiątych liczba pasażerów osiągnęła liczbę stu tysięcy. Wówczas archiwalne schematy pokazują cztery pasy startowe ułożone pod kątem czterdziestu pięciu stopni. Główne ulepszenia po piętnastu latach od rozejmu obejmowały nowy drogi dla samolotów zdolne do obsługi odrzutowców pierwszej generacji, takich jak Boeing 707 i Douglas DC – 8. Pierwszy lot takiego typu należał do Air France Caravelle. Debiutancki bezpośredni, transatlantycki rejs do Nowego Jorku obsługiwał TWA z Boeingiem 707. Wkrótce potem zbudowano pięć dużych zatok parkingowych, a terminal raptownie powiększono. Kolejny remont lotniska rozpoczął się po kolejnych dwóch dekadach.

Mniej więcej od 2004 roku, czyli Mistrzostw Europy w piłce nożnej, następuje stopniowa modernizacja i ciągłe ulepszanie lotniska w Lizbonie. W kilka lat później port oraz sąsiednie konstrukcje przeszły szereg gruntownych zmian konstrukcyjnych i wyposażenia lub rozbudowy. Obejmowały one budowę drugiego centrum, remont oświetlenia, stanowisk odbioru bagaży, nowe urządzenia załadunkowe, magazyn paliwa, północne molo, poczekalnię, północną rampę autobusową, powiększenie ekspresowych urządzeń infrastruktury, innowacje elektroniczne, odświeżenie hali odlotów, stacji metra oraz inne modyfikacje starego trzonu, z których wszystkie zostały szczęśliwie ukończone. W ramach zdecydowanego rządowego wsparcia dla stołecznego lotniska w lipcu 2013 roku zainaugurowano nową strefę handlową z ponad dwudziestoma nowymi sklepami i przestronnymi, naturalnie oświetlonymi wewnętrznymi powierzchniami komunikacyjnymi. Dwa lata później poszerzono region restauracyjny.

 

 

Zobacz komentarzeUkryj komentarze.

Dodaj komentarz